Mintha frissen hoztad volna a péktől, glutén-laktóz mentes sajtos pogácsa recept

sajtos_pogi.jpg

Az életem eddigi nagyobb részében, mondhatni arany életem volt, csak akkor sütöttem, ha kedvem volt, vagy Anyukám elkészítette, vagy megvettem készen a kívánt ételt. De lisztérzékenyként minden megváltozott, mert különleges diétát kell tartani mindörökre. Persze millió egy helyen lehet már kapni glutén mentes ételeket, alapanyagokat, de azért nehezített terep lépet életbe. A keresztszennyeződés egy mocsok dolog, mert hiába nincs magában az ételben liszt vagy származéka, ha nem olyan helyen, vagy olyan eszközzel készült, aminek közelében még egy porszemnyi liszt se volt, akkor az is bekavarhat és sajnos tüneteket okozhat. Ami valljuk be, senkinek se hiányzik! Ennél fogva, az a biztos, amit te készítesz otthon, tutira tiszta terepen. Ez önmagában még nem is jelent problémát, csakhogy ahogy már fent említettem, nem voltam kiképezve sütés-főzés ügyileg, így voltak gondok….olyan egyszerű ételek elkészítésében, mint egy sajtos pogácsa is.  Pedig ezt a kedvelt sós sütit, nagyon szeretem, reggelire egy teával tökéletes étel volt, de többnyire megvettem a helyi pékségben. Ezek az idők elmúltak és a kényszer nagyúr, keresnem kellett egy könnyen elkészíthető receptet, amivel kezdő szakácsként is elboldogulok.

Az internet számos variációval állt elő, míg nem találomra, ami a legegyszerűbbnek tűnt kiválasztottam és megsütöttem.  És jelentem sikerrel abszolváltam a feladatott! Ehető és finom sajtos pogácsák lettek így bátran merem ajánlani bárkinek, aki hasonló cipőben jár mint én, de azoknak is akik a konyha művészet mesterei, mert a gyorsan finomat a váratlan vendégnek című versenyben is nyerő.

És, hogy ne legyen szokványos, a formáját én szívecske alakúra szaggattam, mert mint nem túl nagy felszereltségű konyhámból adódóan nem is volt sima pogácsa szaggatom, de így legalább látszik rajta, hogy a szívemet is bele adtam.

sajtos_pogi_1.jpg

 

De akkor lássuk a lényeget:

Hozzávalók:

275 g rizsliszt+ a nyújtáshoz

1 kiskanál só

110 g trappista sajt lereszelve vagy laktóz érzékenység esetén laktózmenteset

(Bár a dietetikus szerint a sajtban van a legkevesebb laktóz.)

120 g margarin vagy laktózmentes margarin

1 tojás

70g tejföl, vagy laktózmentes tejföl

És a pogácsa tetejére:

1 tojás

75 g trappista sajt szintén lereszelve

Roppant egyszerű elkészítése:

A hozzávalókból rugalmas tésztát gyúrunk, majd rizslisztezet felületen kb. 7-8 mm vastagra nyújtjuk. A tetejét felvert tojással megkenjük, a reszelt sajttal megszórjuk, és kiszaggatjuk, szabadon választott formára. 175 fokos sütőben pirulásig sütjük, az eredeti recept szerint 15 perc alatt kész, de nyilván ez sütő függő, az én készülékemben kellett neki 25-30 perc, míg szépen kipirul.

sajtos_pogi2.jpeg

Az íze isteni, azóta rendszeresen készítem, és napokig friss marad. Ámbár nálam nem szokott sokáig tartani egy tepsire való, mert a reggelin kívül is előszeretettel csipegetek belőle, eteti magát.

Érdemes kipróbálni!