Glutén és laktózmentes Briós

brios_4.jpeg

Anno, amikor még kósza gondolat sem volt lisztérzékenységem, nagyon szerettem Brióst reggelizni – akár magában, vagy lekvárral megkenve. Tápláló és isteni nap indító finomság volt, és a lelkemet is simogatta, főleg ha kakaóval fogyasztottam. Meglehet, nem mindenki szereti az édes reggeliket, de számomra ez a tökéletes választás.

Nagyon bánatos voltam, amikor kiderült, hogy cöliákiám van, és vége a reggeli édes élvezeteknek. Többnyire édes gluténmentes keksszel próbáltam kitölteni az űrt, vagy készen kapott gluténmentes kaláccsal. De csak nem volt az igazi, nagyon hiányzott az életemből a Briós!

Mígnem egy szép napon rátaláltam egy csodás receptre: házi készítésű gluténmentes Briós. Roppant boldog lettem, bár aggályaim is voltak első olvasatra. Főként, hogy kelt tésztából készül, amit még hagyományos lisztből sem készítettem, nem hogy gluténmentessel.

Maga a recept – nem nem bonyolult, költséghatékony is, viszont időigényes, mivel többször kell keleszteni. Körülbelül 2,5 óra alatt lehet vele elkészülni, de amíg kel a tészta, addig mást is lehet csinálni, így nem lesz elfecsérelt az értékes időnk.

És ha valaki úgy szereti a Brióst mint én, akkor biztosan megéri időt szánni rá!

Egyet bátran kijelenthetek, ha nekem sikerült, akkor másnak is fog! Életemben először csináltam péksüteményt kelt tésztából és elégedett vagyok magammal. Külalakra is kívánatos és finom, puha, édes, szívet melengető Briós került reggel a tányéromra.

De jöjjön akkor a lényeg, íme a recept:

5 darabhoz elegendő mennyiség

250 g gluténmentes kenyérliszt (én a miklos’universal mix lisztjét használtam)

brios.jpeg

7 g instant élesztő

50 g cukor

15g vaníliás cukor

1 csipet só

30 g laktózmentes margarin

130 ml meleg laktózmentes tej

1 tojás

A tetejére:

1 evőkanál laktózmentes tej

1 tojássárgája

30 g cukor

A lisztet az élesztővel, a cukorral, a vaníliás cukorral és a sóval elkeverjük. A margarint a meleg tejben megolvasztjuk, majd a lisztes keverékhez adjuk. A tojást beleütjük, és az egészet alaposan összedolgozzuk. Letakarjuk, és 30 percig kelni hagyjuk. Majd a megkelt tésztát vékonyan megolajozott felületen 5 részre osztjuk, átgyúrjuk. A gombócokból kb. 35 cm hosszú rudakat sodrunk, feltekerjük (próbáljuk meg egy kicsit csúcsosra formálni), majd sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük. A tetejüket a tejjel elkevert tojássárgájával megkenjük, a cukorral megszórjuk, és 60 percre a sütőbe tesszük keleszteni (nem kapcsoljuk be még a sütőt). Ezután a sütőt felmelegítjük 180 fokra alul-felül sütésre, és 20-30 perc alatt megsütjük. Érdemes figyelni sütés közben, mert az eredeti recept 15-20 percet írt, de az én sütőmben kellett 30 perc, míg szép arany barnára sült.

brios_2.jpeg

Nagy elégedettség fogott el, miután elkészültem vele, hiszen amióta gluténérzékenységemet megállapították, nem ettem Brióst. Viszont ennek a receptnek köszönhetően újra élvezhetem kedvenc reggelimet, igaz egy kicsit több idő, míg a tányéromba kerül, de megéri!

Érdemes kipróbálni, még akkor is, ha az ember nem is Briós rajongó!